Blog

Osiguranje plovila

Kako pametno osigurati i zaštititi cjelokupno poslovanje nautičkih charter tvrtki

Kroz proteklo je desetljeće nautika postala jedan od prepoznatljivih turističkih proizvoda Hrvatske - Hrvatska flota od 4.378 charter plovila najveća je na svijetu, a godišnje njima plovi pola milijuna gostiju. Obala dugačka 6278 kilometara jedna je od najrazvijenijih na Mediteranu s čak 1244 otoka, otočića, hridi i grebena, a dobri uvjeti za jedrenje tijekom velikog dijela godine, dobra infrastruktura i duga tradicija nautičkog turizma razlozi su zbog kojih je Hrvatska danas jedna od top europskih i svjetskih destinacija za nautičare.

Hrvatska tako pokriva čak 40% svjetske nautičke charter flote. Prema podacima Ministarstva, mora, prometa i infrastrukture 930 aktivnih charter kompanija iznajmljuju 1.956 brodica, 2.166 jahti na jedra i 256 motornih jahti, dok ukupna flota plovila u Hrvatskoj, koja uključuje i privatna plovila broji 126.033 brodica i 3.118 jahti. 

Stalno raste i prosječna vrijednost plovila u akvatoriju Hrvatske jer se u njemu kreće sve više plovila, posebice novih, te zemlja ulaže u nautički turizam, jadranska obala ima na tisuće mokrih i suhih vezova dostupnih tijekom cijele godine i suvremene marine. Ulaskom Hrvatske u Schengen dodatno je porastao interes za godišnje vezove, pa se očekuje da će se broj plovila u akvatoriju dodatno povećati. Povećanjem broja plovila povećava se ukupna vrijednost plovila u akvatoriju, a samim time povećava se rizik nastanka šteta na plovilima.

 

Velik broj plovila = veliki broj šteta

Kako je Hrvatska charter-flota velika, nikada nije bilo jednostavnije unajmiti jedrilicu sa skiperom te se charter brodovi često i brzo iznajmljuju. Ako klijenti imaju svojega skipera, charter kompanije teško mogu provjeriti njegovo znanje, pa se nažalost plovila iznajmljuju uz velik rizik.

Sve su to razlozi zbog kojih se u našem akvatoriju povećavaju i rizici od šteta.

2022. godine osigurateljima su prijavljena ukupno 1.654 štetna događaja po policama kasko pomorskog osiguranja te 373 štetna događaja po policama odgovornosti prema trećima.

Prosječan iznos štete po policama Kasko osiguranja bio je 1.356 eura a ukupno je isplaćeno 2.243.620,00 eura, dok je po policama odgovornosti isplaćeno prosječno 393 eura te ukupno 145.000 eura.

Od svih isplaćenih šteta, u pravilu su najskuplje štete one koje uključuju nasukavanje,  krađu plovila ili požare, a posljednjih je godina povećan broj šteta od udara groma, što se pripisuje klimatskim promjenama.

Primjerice, za ljetne sezone, ako su brodovi slučajno krivo privezani, a to je često jer je velika gužva i teško je smjestiti sva plovila koja žele biti u marini, lako se dogode štete od valova koje uzrokuje jedna banalna i predvidiva stvar kao što je prolazak redovne katamaranske linije.

Ima i čestih slučajeva gdje gosti zapnu za most, zabiju se u otok, ne gledaju dubinu pa zapnu za podmorje, ne poznaju pravila na moru pa dođe do sudara između dva plovila ili ne gledaju vremensku prognozu pa, osim što ugrožavaju plovilo, dovode u opasnost i ljudske živote.

 

Šteta utaje i požara

Nedavno smo s klijentom i osigurateljem imali slučaj krađe plovila – kad se jednostavno brod nije vratio. Bez obzira na mjere zaštite i odašiljače koji se nalaze u plovilu, kradljivci su ih uspjeli onemogućiti i nestali su, a šanse da pronađemo plovilo postale su bez tih odašiljača minimalne. Skiper je ostavio dokumente, no u našem slučaju skipera su iskrcali na obali i rekli da će nastaviti sami. Popis posade je bio neupotrebljiv jer su, nažalost, u pitanju bili lažni dokumenti.

Ovo je takozvana šteta utaje, koju također pokriva osiguranje. Krađa u charteru odnosi se na utaju plovila od strane osoba koje su iznajmile plovilo, a svake godine u Hrvatskoj se dogodi nekoliko utaja.

Prije nekoliko godina dogodio se, primjerice,  požar u jednoj od hrvatskih marina. Požar je izbio na jednom brodu koji se odvezao i plutao od jednog do drugog broda i tako zapalio još nekoliko plovila u marini.

Ovakvu štetu ne pokriva kasko nego polica dragovoljne odgovornosti prema trećim osobama kojom se štitimo od  potencijalnih šteta koje su uzrokovane našim plovilom kad je plovilo ili bilo na vezu. Dragovoljno osiguranje prema trećim osobama treba biti adekvatno te kod izrade police treba predvidjeti sve situacije – na primjer ako svojim plovilom koje košta 25.000 eura nehotice napravimo štetu jer smo vezani pored plovila koje vrijedi nekoliko milijuna.

 

ANO Insurance Solutions štiti cjelokupno poslovanje charter klijenta

Kao što vidimo štete su raznovrsne, a rizici brojni - ali dobre su vijesti da se tvrtke i pojedinci mogu protiv njih pametno osigurati i da im mi u tome možemo uvelike pomoći.

Najvažnija pokrića pomorskog osiguranja u charter industriji su kasko osiguranje, gdje se štitimo od štete na svom vlastitom plovilu, dragovoljno osiguranje prema trećim osobama, gdje se štitimo ako uzrokujemo štetu drugima, a za charter tvrtke važno je i osiguranje od gubitka prihoda u slučaju da se šteta na plovilu dogodi u sezoni pa već iznajmljeno plovilo ne može koristiti te tvrtka zbog toga ima gubitak prihoda i dodatne troškove zbog toga što mora iznajmiti brod od drugog chartera ili vratiti uplaćena sredstva za rezervaciju.

Klijentima pomažemo i time što pazimo da optimiziramo troškove osiguranja u odnosu na rizike kojima su izloženi.

Usto, naša je usluga uvijek dostupna i brza te svojim znanjem i kontaktima pomažemo riješiti i najteže situacije, pa i štete koje se događaju vikendima, što nije rijetkost. Naše dugotrajno iskustvo pomaže da se predvide važni koraci u svim fazama, kako bi se poštovale striktne procedure u industriji osiguranja i time olakšalo rješavanje šteta.

S obzirom na broj šteta koji se svake godine povećava, činjenicu da se i broj plovila u akvatoriju svake godine povećava, te povećane oluje i druge rizike koji nastaju kao posljedica klimatskih promjena - osigurati svoje plovilo ili charter poslovanje u suradnji s ovlaštenim brokerima postaje ne samo neophodno, nego i isplativo.

Ostali članci

Osiguranje potraživanja

Osiguranjem potraživanja Društvo se štiti od rizika neplaćanja bilo zbog stečaja kupca (uključuje i gubitak potraživanja zbog predstečajne...

Era cyber-nesigurnosti

Osim što je promijenila sve dosadašnje poslovne i životne navike, pandemija je potaknula i nešto o čemu se u posljednje vrijeme sve više piše i priča...

Najosnovnije vrste rizika

Osim što je promijenila sve dosadašnje poslovne i životne navike, pandemija je potaknula i nešto o čemu se u posljednje vrijeme sve više piše i priča...

Osiguranje imovine

Klimatolozi već godinama upozoravaju da su takvi nepredvidivi događaji više nego izgledni u svijetu koji se konstantno zagrijava...

Osiguranje od povlačenja proizvoda

Nadopunjavanje dobrih internih procedura dodatnom zaštitom od financijskih gubitaka kroz osiguranje zaokružuje vrhunsko upravljanje rizikom od ...

Osiguranje WRC utrka

Osiguravajuće pokriće za globalna događanja u motor sportu, poput WRC-a, složena je stvar u koju su uključeni brojni dionici...

Tech PI osiguranje

Programeri kasne zbog različitih razloga i isporučuju konačni proizvod tek krajem prosinca, zbog čega trgovac propušta božićnu shopping prigodu i podiže tužbu protiv programera...